Nova Rock Festival Rapport 2008.

Då så var jag hemma från Nova Rock 08a. Nova Rock var en festival jag aldrig tidigare hade vart på. Så det var med spänning man åkte dit torsdagen den 12 juni. Tidigare under veckan hade jag känt mig rätt kraslig och sliten efter SRF och även dragit på mig en rejäl förkylning. Men jag började sakta men säkert känna mig bättre igen och var riktigt peppad på att dra på festival igen. Dagen började lite halvflummigt. Jag hade turen att slippa buss till GBG eftersom morsan och syrran ändå skulle till Götet. Fem min efter de släppt av mig vid landvette fick jag beskedet från en tant på Landvette att jag skulle ju till GBG City Airport. Bra koll man har. Men som tur var svarade syrran då jag ringde sedan blev det flygbuss från City Terminalen och jag var ändå i god tid så jag hann sitta och ta det lugnt en stund innan det bar iväg. Blev en morgonjäger som jag tror gjorde gott för förkylningen sedan några öl och trevligt snack med en trevlig bartänder på flygplatsen. Sedan bar det iväg. Jag hade ju även klantat till det lite med min bokning och det var mellanlandning i Berlin pga att jag trodde det vart billigt men jag förväxlat euro o kr på sidan. Hehe jaja. Allt gick bra och allt var värt de pengar det kostade. Väl i Wien hitta jag rätt snabbt tåget som skulle ta mig till festivalen. Fullt med festivalfolk. Sedan blev det buss sista biten. På bussen träffa jag några trevliga tjejer som jag sedan hakade på och leta upp en tältplats. Kände två st svenska snubbar som tågluffa och skulle på Nova Rock som jag tänkt möta upp. Men efter som det var mörkt och blåste. Samt att jag börja bli lite packad så tänkte jag att det var lika bra att sätta upp tältet. Blev lite öl med de nya grannarna men hyfsat lugnt första natten. Dagen efter bekantade jag mig mer med det närmsta österrikiska grannarna och ett stort Tyskt gäng som jag också bodde granne med. Mycket trevligt grannar. Bjöd på öl och röka och var bra på att parta.

På torsdagen var det rätt så många bra band som skulle ses. Det första var Volbeat och Volbeat var lika bra som vanligt. Sedan var det dags för Rose Tattoo nästan direkt. Kul att få se dessa gamla Rockgubbar igen. Det var inte den bästa konserten jag sett med dem. Men helt klart en helt godkänd konsert och de är ju tyvärr inte unga längre gubbarna. Så det är gött att se att de nu får några så bra efterträdare efter sig som Airbourne. Precis som på SRF bjöd dem även här på en helvild show. Frontmannen är värkligen kanon och mycket underhållande att se. Han klättra som en vilde läns scenställningen så långt upp de gick och drog av ett solo. Sedan var det Jack Daniels halsning och ett jävla röj mm konserten rakt igenom.

Som tur var skulle det sedan dröja en lite stund innan nästa band man ville se skulle börja. NOFX ett band jag vellat se i så många år men som jag ännu aldrig hade sett och jag behövde inte bli besviken. En jäkligt bra punkrockshow var vad det var. Helt klart det bästa punk rock bandet jag så på festivalen. Sedan då efter NOFX var det en stor krock Die Ärzten och Sex Pistols. För min del var valet rätt så lätt. Det fick bli Sex Pistols. Har ändå chansen att se dem båda senare. Jag viste ju nu att det skulle bli svårt att toppa NOFX och det gjorde de inte heller. Men vist var det kul att höra de gamla Pistolslåtarna och få höra Johnny Rotten sjunga live. Helt ok var det ändå. Inte allt för långt. Men det beror väl på att de inte har så många låtar. Var ändå riktigt trött. Så även fast man inte ville fick jag inse att det var dags att dra att sova efter Pistols. Sov helt ok unde hela Nova Rock Festival och det känndes det som att det behövdes. För dagen därpå var det ett jäkla drag hos tyskarna igen. De bjöd på öl mm och lärde mig även ett nytt fint party/festivaltrick.

Lördagen var en betydligt softare och lugnare dag bandmässigt. Men partyt börja som sagt jäkligt bra med tyskarna och österrikarna. Tror även ett det var denna dagen jag träffa några svenskar utanför stället de skulle sända fotboll. Hur som helst så blev det sedan dags för lite konserter igen. Det var dags för ännu ett punkrock band jag aldrig set. Bad Religion. Ja vad ska jag säga om deras konsert. Bra låtar och helt ok konsert. Men som väntat kunde de inte toppa NOFX superkonsert. Direkt efter Bad Religion var det dags för Göteborgarna att röja loss. In Flames. Inget favorit band. Men bra live är det det kan jag inte förneka och de har ju ändå några riktigt goa låtar. Det är helt klart ett band som växt starkt hos mig. Mycket bra var det. Men sedan var det dags för dagens absoluta höjdpunkt. Även fast jag sett dem 15gånger är det ändå alltid lika kul att se Motörhead och denna kväll skulle det visa sig att Lemmy var i väldigt fin form. Länge sedan jag såg han med så mycket energi. En mycket bra konsert var det. Sedan blev det lite The Verve. Men resten av kvällen så var partyt mer intressant. En bra partynatt med trevligt folk.

Dagen därpå Söndagen. Nu var det dagen då världens bästa band skulle lira Judas Priest. På morgonen vaknade jag upp av ett ösregn utanför tältet. Men som tur var, var det kortvarigt och det blev snart bättre väder. Drog och borsta tänderna, tvätta håret och lite sådant innan det var dags för lite partaj igen. Det var inte så mycket som skulle ses tidigt på dagen denna dag heller. Första bandet som sågs tror jag blev Anti-Flag. Ett band jag egentligen hade lite för dålig koll på. Men hade ändå väntat mig att de skulle vara bättre. Sedan blev det lite Bullet For my Vallentine, Kid Rock och annat halvintressant. Söndagen var ju helt klart sämsta dagen bandmässigt. Förutom just då headlinen Judas Priest och vist skulle de leverera ännu en gång. Jag viste ju vilken underbar setlist de nu hade efter SRF och det var lätt att komma längst fram och allt. Stod jämte en trevlig tjeje och kille under konserten som också verkade tycka att det var jäkligt bra. Sedan när konserten var slut. Såg jag mina två tågluffarkompisar och drog och snacka lite med dem innan jag var tvungen att dra. Såg väl lite och lyssna på RAGTM från lång håll. Men efter som Rap-Metal inte alls är min grej tyckte jag det var lika bra att dra till tältet packa grejerna och dra i god tid mot flygplatsen. Var i helt ok form, inte allt för trött och inte för full för att strula till det eller något under resan med tåget till flyget. Var lite kruks innan man lickades ta sig till flygplatsen. Några tågbyten och de äldre österrikarna som man behövde fråga om vägen var tyvärr inte lika duktiga på engelska. Men de var ändå hjälpsamma och allt gick bra. Blev lite vanligt segande vid flyget vid tullen och sådant. Men allt gick fint som vanligt. Sedan så efter en seg väntan var det dags att flyga hem igen. Hemresan gick bra och igår var man tillbaks här hemma igen. Var en helt ok dag idag på jobbet. Gött att slippa börja tidigt. Nu är det bara en dag kvar att jobba igen.

Under nästa festivalresa blir det lite mer. En rapport om det kommer troligtvis efter Roskilde. På torsdag bär det av till Amsterdam. Sedan blir det troligtvis även Antwerpen och Gent innan det är dags för Graspop. Efter det avslutas den resan med Roskilde. Så det blir nog en väldigt lyckad semester som mina festivalsemestrar brukar bli.

Ha de gött. Vi hörs. ROCK HARD!!!

You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här