Festival Rapport Graspop, Roskilde mm.

Här kommer en riktigt lång rapport om hur det var under en av mina semesterresor den här sommaren.
Först var det tänkt att vi skulle åka till Fields of Rock över midsommarhelgen. Men eftersom det blev inställt och vi redan bokat flyg. Fick det bli några dagar i Amsterdam, Antwerpen och Gent innan det var dags för festivalerna.

Amsterdam
Torsdagen den 19e juni flög jag till Amsterdam där jag mötte Micke min kompis som kommit ner en dag tidigare. När jag var på plats börja vi leta vandrarhem och hitta rätt så snart ett ok och hyfsat billigt vandrarhem där vi bodde första natten. Första kvällen blev rätt lugn. Var väl ute på stan en sväng och besökte en go pub som vi var på förra året vi var där. Men det blev inte så hårt festande då. Dagen efter blev det mera öl och Jägermaister. Vi tog en båttur och var på krogen och på eftermiddagen drog vi iväg från centrala Amsterdam för att träffa några jag kände från min hemstad som vi fira lite midsommar med och drack öl, vin med o lyssna på bandare i en park mm. På kvällen drog vi hem till dem. Vi hoppades kunna få bo där. Och det var klart att vi kunde bo hos dem, hette det först.. Men så blev det inte. Efter att vi hade varit hos dem och förfestat en stund drog vi ut till en krog som lira skitmusik och efter en stund fick vi även reda på att vi tyvärr inte kunde bo där för att det var så många andra som skulle sova över där den natten. Bra tänkte vi. Blev till att ta bussen tillbaks till city. Där vi hämta våra väskor vid vårt hostel. Sedan blev det till att sova någon timme utanför centralstationen innan det var dags att äntligen dra mot Antwerpen.

Antwerpen
Gött att komma på tåget. Men ett tag var det några extremjobbiga kärringar som kackla i ett så att det var svårt att sova. Väl framme så hitta vi ett rätt så sunkigt men billigt hostel hyfsat snabbt. Vi var trötta och  hungriga och drog ut och tog en pizza och en öl. Sedan blev det till att slappa på det sunkiga rummet. Var för trötta för att orka göra något. Morgonen därpå blev det frukost och sedan inhandlade vi lite goda drycker mm innan vi drog iväg en sväng för att försöka hitta hamnen. Som vi misslyckades med. Hamna i stället på en liten pub där det bara var vi och stammisar. En snubbe var trevlig och hade hyfsad koll på en del musik så vi snacka med han en stund. Sedan sa han att vi kunde sova någon natt hos honom om vi ville slippa betala hotell innan vi skulle dra till Graspop. Men då hade vi redan bokat och sådant. Så det blev inget med det. Dagen därpå drog vi vidare mot Gent.

Gent
Där trodde jag att vi först skulle möta upp några belgare som jag träffat på Graspop tidigare. Men tydligen hade de så mycket att göra så de hann inte med att ta sig till Gent från sin grannby som låg väldigt nära. När vi kom till Gent var det extremt varmt och vi viste inte riktigt var vi skulle ta oss. Det blev att vi softa en stund i någon park och drack upp den sista Bacardin jag hade. Sedan fortsatte vi leta i värmen. Till slut hitta vi en camping med bra pris. Inte så mycket partycamping direkt. Mest åldringar och typiska campingnötter. Men det fick duga. Gent som stad var väldigt fin. Men vi undersökte aldrig partylivet så mycket. Drog och bada o drack sprit vid ån. Sedan dagen därpå så skulle vi leta käk och matbutiker. Men det visade sig vara helt omöjligt då det var söndag. Allt var stängt. Men sedan hitta vi ett gäng som hade en midsommarstång. Några riktigt snåla nötter skulle det visa sig vara. Hehe. Vi hade ju hoppats att kanske kunna bli bjudna på någon öl o lite käk av gänget som bestod av Svenskar, finnar och norrmän. Men det var försäljning 15kr för 25cl som gällde. Blev att man köpte några stycken för inget annat var ju öppet och man orka inte gå. Sedan var det midsommardans och sådan skit. Men då skulle vi ha lite käk om vi var med på det sa vi. Så efter att tramsat runt med smågroderna o lasse går i ringen o va nu allt hette fick vi i alla fall lite mat och en gratis 25cl öl. Efter det drog vi och härjade hårt på campingen eller om det nu var kvällen efter. Jag hade druckit en 70is whiskey o Micke en 70 Vodka. Sedan spela vi lite musik o sådant tills en surgubbe kom och klaga. Inte specielt högt då bandaren jag hade inte hade specielt hög kvalité. Men tillräckligt högt för att de skulle störa sig tydligen trots att de inte bodde specielt nära oss. Hur som helst kom efter några hot av dem snuten. Men det löste sig rätt så lätt. De kolla passen och sedan fick vi lova att sluta. Sen däcka vi i våra tält och dagen efter drog vi mot Dessel där Graspop skulle börja några dagar senare. Dagarna före Graspop i Dessel skulle visa sig bli riktigt lyckade även dem.

Dessel/ Vi levde som kungar i Dessel före Graspop startat.
När vi var på plats i byn ringde jag det nummer jag fått av de belgarna som det var tänkt att vi skulle träffat men aldrig kom. Det tog en stund innan jag fick svar och att de sa att de kunde komma med bilen och hämta oss vid affären vi var vid. (Det var en bit att gå.) Efter en stund kom de. Jag hade träffat dem första året jag var på Graspop för 5år sedan och då fått bo i deras föråd innan festivalen börja tillsammans med ett annat stort gäng festivalbesökare. Nu var det bara jag o Micke där och dem verkade tycka att de var kul att vi kommit. Även fast de knappt kunde någon engelska. Efter en stund kom en granne som snacka engelska och han tolka lite till dem. De hade ett stort kyllskåp med enbart öl och cola i som vi kunde ta hur mycket som helst av. Våran egen öl och mat som vi hade med oss fick vi inte ta av. Det skulle vi spara och ha tills festivalen sa dem. Det var ok att duscha när vi ville och då det blev kväll kom det fler grannar och de hämtade pizzamenyn och bjöd oss på pizza och någon hemmagjort spritdryck gjord av citronskal som var riktigt god. Dagen därpå blev det mer slappande och lyx. En dusch, film, många kalla öl mm. Först var det tänkt att vi bara skulle sovit där en natt för idag skulle ytterligare fyra kompisar komma ner. Men de ville så gärna att vi stanna en natt till och sa att det var helt ok att våra kompisar också kom så vi stannade ju självklart kvar i stället för att campa utanför grindarna till Graspop. Det tog längre tid för både Linus o Kim som skulle komma med tåg och för Mishi o Simon som skulle komma med bil från London än vad som var beräknat. Så de missade middagen. När det var dags för middag dök gubben i huset upp som annars var ute o jobba hela dagarna. Även en del grannar kom o käka. Så det var en gigantisk spagetti och köttfärssås måltid som tillagats. Efter det att vi käkat fråga vi om de behövde hjälp med att diska eller något. Men nej, nej. Vi behövde inte lyfta ett finger. Gå ni och sätter och kolla på TV eller något. Så vi kolla lite på fottboll tillsammans med två andra gubbar innan Linus ringde och sa att de var i Mol. Då åkte vi och hämta dem med bil där. Sedan när de kommit tog vi några öl ute på altanen och Linus och Kim fick varsin jätteportion med spagetti och köttfärssås som hon sparat.
Efter ytterligare några timmar så kom Mishi och Simon med sin bil. Vi åkte o mötte dem och sedan parkerade de sin bil innan det blev dags för lite party på kvällen med hela gänget som var där. Många av dem som var vid huset vi var i skulle jobba under Graspop under festivalen.

Graspop (Festivalen börjar)
Morgonen därpå tackade vi så mycket för oss och för allt vi fått. Sedan drog vi mot festivalen.
Vi var i god tid. Det var torsdag och festivalen började på fredagen. Så vi behövde inte stå i några jobbiga köer. Det blev vanligt festival/campingpartande på torsdagskvällen och sedan på fredagen började äntligen dagens Graspop. Första dagen lira bland annat Judas Priest, Saxon, Def Leppard, Whitesnake, Tesla och Yngwie Malmsteen. Dagen därpå var Kiss, Iced Earth, Sabaton Forbidden mfl. Även Volbeat skulle tyvärr lirat. Men fick tyvärr ställa in pga att sångarens pappa dött dagen innan. Sista dagen var det Iron Maiden, Rose Tattoo, In Flames, At The Gates och Apocalyptica mfl. Ja. Många riktigt bra band var det som ni ser på Graspop även i år. För min egen del blev det som väntat Judas Priest och Iron Maiden som var helt otroligt bra. Grym show maiden hade nu. Även Saxon var så klart fantastiska som alltid och Rose Tattoo och Sabaton var riktigt grymma även dem. Ja jag orkar inte skriva om alla. Partyt var också kanon som vanligt på Graspop. Blev ju såklart väldigt mycket partande vid Brixenboyspuben  efter förra årets kanonsuccé där. Träffa samma gamla goa lirare där även i år och även många nya sköna snubbar och brudar som var bra på att festa loss i den fina puben. Vi blev även bjudna på öl även detta året av den trevliga personalen där.
Men som alltid på Graspop gick tiden lika fort även i år. Efter Iron Maiden som var Graspops sista headline 2008a blev det en rejäl partynatt för att dagen därpå ta tågen mot Bryssel. För att där ifrån ta flyget mot Köpenhamn.
Väl i Köpenhamn mötte vi upp Mollan Mickes tjej vid flygplatsen. De hade fixat hotell i Köpenhamn för sig och för min egen del blev det självklart Roskilde festivalen.

Roskilde
Efter lite strul med krångel med väskorna mm på flygplatsen var jag nu äntligen på väg mot Roskilde i tåg från Köpenhamn. Jag hade inte betalat en kr för något tåg under hela dagen utan lyckats komma undan genom att lossas att jag inte fatta ett ord engelska. Skulle nog troligtvis bli värre nu. Men det gick kanon även nu. Träffa två trevliga lirare på tåget som bjöd mig på bärs. Sedan när jag var vid Roskilde Centralstation så tänkte jag ta ut pengar. Men så långt kom jag aldrig. Träffa några trevliga norrmän som bjöd mig på öl och taxi till Roskildefestivalen från stationen. Väl på plats ringde jag upp min barndomskompis som hade bosätt sig längst bort på campingen. Jag satte upp mitt tält ungefär där jag brukar tälta vid vindkraftverket. Sedan bestämde vi träff vid skateramperna där jag även träffa lite andra polare. Det var riktigt bra drag vid rampen de första dagar/nätterna innan festivalen satte igång på alvar med banden och sådant. Tisdagen som blev min första heldag på Roskilde var mycket lyckad. Drog och tog ett bad i badhuset, besökte den fantastiska puben George Bodegas i Roskilde där de säljer öl för 12kr och lite sådant. På eftermiddagen hängde jag på min polare och kolla upp var dem hade sina tält och hälsa på hans polare som var trevliga. Och parta loss rejält som vanligt på festival. Någon brist på grejer att göra innan banden börjar lira på torsdagen är det ju verkligen inte på Roskilde. På Onsdagen blev det till att se två biofilmer på Roskildet gratis bio. Simson the Movie och Roskilde dokumentären som var mycket bra och intressant. Kan varmt rekommenderas.
Jag hade vid den här tiden dragit på mig en monsterförkylning. Var hes och hade hosta. Men ingen feber. Så humöret var det inget fel på. Jag fick fin medicin med honungste med rom i och Fishermans shots på Georg Bodegas och det hjälpte verkligen.

På Torsdagen drog banden igång.
Första bandet jag såg var Clutch. Hade väl inte haft några speciella förväntningar på detta bandet. Men det var bra. Sjön go Rock ´n Roll som jag inte skulle ha något emot att se igen live. Sedan gjorde man en miss efter Clutch och missade helt att Duffy skulle lira som jag ju hade tänkt att se. I stället blev det ett band som hette Pilgrimz en stund senare. Som tydligen var ett hyfsat nytt danskt hårdrocksband. De var tydligen rätt stora i Danmark och jag tror säkert att detta band har goda möjligheter att slå även utanför danmark. De röjde på bra och hade en väldigt bra spelglädje. Musiken var också grym.
Efter ytterligare några timmar så var det dags för Radiohead/Hellacopters. Tyvärr skulle ju dessa krocka. Innan Radiohead börja träffa jag en tjejkompis. Eftersom jag var kass i halsen så sa jag till henne att jag skulle dra och försöka hitta någonstans där de sålde Fishermansprit. Men det blev någon Whiskey eller något i stället. Hur som helst när jag kom tillbaks till Orangescen så hade Radiohead nyss börjat. Alla hade ställt sig upp. Så omöjligt att hitta henne igen. Jaja tänkte jag och drog längst bak och ställde mig på platon de byggt som man ser bra ifrån på långt håll. Hann ju ändå bara se en knapp halvtimme eftersom jag ville passa på att se The Hellacopters sista Danmarks gig. Väl vid Hellacopters hitta jag några andra polare som jag hängde med. Hellacopters röjde väl på bra. Men själv tycker jag att de är sådär med den där Rock-popen så jag sätte mig rätt så långt bak sen och köpte öl och Smirnofice i stället och såg dem på avstånd. Efter att jag varit på toa lyckades jag komma bort från polarna igen. Tror de drog ifrån giget innan det var slut. Så jag drog framåt. Där jag träffa en annan kompis som jag lärt känna på Roskilde 06. Efter att spelningen var slut. Träffa man på fler man kände som var grymt nöjda med konserten. För egen del ångra jag nästan lite att jag inte stanna vid Radiohead. Men man ville ju ändå passa på nu när det var deras sista turné. Jaja. De som gillar Hellacopters verkade i alla fall nöjda.
I vanlig ordning blev det sen hårt supande långt fram på natten och sedan ett fåtal timmar sömn innan det var dags att börja om igen med en ny härlig Roskilde dag.
Job For A Cowboy som jag hade funderat lite på att se blev det ingenting av med. Tror jag var inne och köpte hostmedicin och satt på George Bodegas på förmiddagen. Den här dagen var jag riktigt sjuk och som mest risig och som tur var var det inte så värst mycket jag ville se under fredagen. Mest halvintressanta band. Eller sånt man ville kolla in för nyfikenhetens skull. Då jag skulle säga något till folk denna dag fick jag skriva. Efter som jag inte hade någon röst alls och ville göra allt för att må bättre dagen därpå. Som skulle bli en extrembra dag. Hur som helst så blev det i alla fall att man tog sig till Robyn spelningen. Men trots att det var bra så palla jag inte med det speciellt länge. The Streets och Motorpsycho var det bara att glömma. Drog för en gång skull tillbaks till tältet tidigt. Träffa en polare vid campingen som var dyngraka och bjöd henne på lite sprit innan jag följde henne till sitt tält. Innan jag gick till mitt för att sova.
Vaknade som vanligt tidigt morgonen därpå. Men kände mig ändå hyfsat utvilad. Blev ett jäkla röj på lördagsmorgonen och jag hade riktigt kul tillsammans med några andra sjöna lirare jag träffa på. Alla tyckte nog dock inte att vårat härjande var lika kul haha. (De som ville sova)
Blev George Bodegas som vanligt. Medicin mm så man var i så god form som möjligt till eftermidagens/kvällens spelningar. Då jag kom in på Scenområdet drog jag först till Balder och köpte Potatismos och Köttbullar. Sedan blev det rätt så snabbt efter det till att ta och köa för JUDAS PRIEST. Självklart var det sega köandet värt det. Längst fram på Roskilde under en underbar Judas Priest konsert. Deras spelnglädje var total och de gjorde en mycket bra konsert. 5/5 i betyg helt klart. För min röst så var såklart konserten allt annat än bra. Men det orka jag inte bry mig om en sekund just då. Konstigt nog kunde jag ändå snacka efteråt. Fast jag var såklart otroligt hes. Efter Judas var det bara att dra mot tältet. Slänga av sig sina dyngsvettiga kläder och ta på sig något annat. Sedan var det bara att bege sig tillbaks mot orangescenen igen där jag hade bestämt träff med polare under en av högtalarpelarna. Det var nu dags för Neil Young som även han levererade riktigt bra. Tyvärr måste jag väl säga att jag vart lite för dåligt inlyssnad på han innan. Har haft någon Greates Hits och så men inte hört specielt mycket med han. Men jaja det lär det bli ändring på nu. För bra var det.  3,5/5 ger jag han i betyg. Jag hade säkert gett han ännu högre om jag varit bättre inlyssnad på han innan. Blir ju alltid en annan grej och ännu bättre då man kan låtarna. Gubben röjde på bra i alla fall och genomförde en lång och bra konsert.
Efter Niel Young var det efter en stund dags för ytterligare ett kanonbra band att gå på scen. Blev väl att man köpte lite öl och slappa en liten stund under den paus man hade emmellan Young och Chemical Brothers.
The Chemical Brothers hade jag sett för första gången förra året på Sziget och de hade då totalöverraskat mig med en grym show. Så det kändes riktigt skoj att man skulle få se dem igen och grymt blev det även denna gång. Så otroligt coolt med deras ljusshow och lasershow och allt det där. Helt klart 5/5 även här i betyg.
Efter Chemical Brothers blev det till att festa tills man blev segare och segare. Sedan då man var seg och trött gick man ändå inte och la sig utan gick runt och snacka och smutta på nattens sista öl. Klockan hann nog bli sju, åtta på morgonen innan jag gick och la mig. Men var gjoder väl det. Nu var det ju ändå bara en dag kvar. Lite tragiskt att tiden alltid går så fort och att man nu viste att det snart skulle vara ett helt år till nästa Roskilde. Gick och bada i badsjön och funderade även på att fiska lite i den Fiske dam som de har på Roskilde. Men tyvärr blev det aldrig av med något fiske i år heller. Får bli nästa år. Blev ett sista besök på George Bodegas och lite sådant. Sedan kom jag tyvärr väldigt sent till At The Gates så jag knappt han se något av dem. Men får väl ta och se dem på Wacken i stället. Hur som helst är de ändå inga favoriter. Men den lilla jag såg med dem var helt ok. Träffa en kompis där i alla fall. Anti Flag blev det inte av att vi såg. Såg Anti Flag på Nova Rock men de var inte riktigt så bra som jag väntat mig och hört. Eftermidagen blev väl sådär. Stog i en jäkla lång kö för att köpa mat som jag ville ha. Bara för att få reda på att 90% av utbudet var slut. Gött då man var svinhungrig. Men jaja. Lite mat fick jag i alla fall i mig. Sedan blev jag trött och däcka en stund. För att därefter upptäcka att jag tappat en påse med ombyteskläder som jag släpat med mig sedan jag vart och badat. Detta höjde inte mitt humör. Men jag var på ett jäkla röjarhumör under Slayer i alla fall. Så det jag hann se med dem var riktigt bra. Efter Slayer drog jag snabbt tillbaks till tältet. Där jag till min glädje upptäckte att jag tidigare lagt ut den tröja och engångskamera som jag trott mig ha tappat och som svidit mest att bli av med. T-shirten och Jeansen jag tappa bort var inte hela världen. Med bättre humör igen så drog jag bort mot Jack Daniels tältet där jag hade bestämt träff med några polare. Tog en stund innan jag hitta någon jag kände. Men efter en stund dök en norrman upp som jag lärt känna genom en annan kompis som jag drack lite JD med innan vi drog mot Bob Hund konserten.
Länge sedan man såg Bob Hund senast. Det var lätt att komma långt fram i alla fall och röjet i dem satt kvar. De röjde på bra konserten rakt igenom. Efter Bob Hund mins jag inte exakt vad jag gjorde. Men party och mycket goda drycker blev det säkert i alla fall.  Blev inte att jag såg något mer band förens.24.00. Då var det dags för Digitalism. Inte min musik alls egentligen. Men jag var på ett jäkla partyhumör och det var ett jäkla röj i Arena tältet. Efter konserten fortsätte folk att parta loss och dansa. Det blev en stor ring där grymma Breakdansare dansa loss och det var en jäkla massa olika talanger som härja runt i ringen. Riktigt kul var det i alla fall. Efter en bra stund begav jag mig ut mot campingen. Nu hade vädret för första gången under hela festivalen blivit dåligt. Regn. Men perfekt för Roskildearrangörerna som förmodligen slapp att släcka en jäkla massa bränder pga regnet. Röj med trummande på järnstaket, pissoarer mm med långa partytältspinnar och sådant blev det i alla fall . Var säkert flera hundra festivaltrummisar som röjde loss sista natten och slog på allt som lät. Hehe. Riktigt kul var det i alla fall. Blev inget sova över huvud taget för mig sista natten. Till slut drog jag och packa ihop min väska. Tältet som var rätt slitet lämna jag kvar och sovsäcken skänktes till välgörenhetstältet. Det blev en stunds väntan och trevligt snack med några andra festivalbesökare som också skulle ta första söndagståget hem.
Vid Köpenhamn hitta jag en polare som jag snacka med på tåget till Malmö. Drog något roligt heroinskämt för någon blåst tullare. Som tydligen inte tyckte att det var lika kul själv. Sedan så blev det tåg till Varberg från Köpenhamn. Hade fått reda på att en kompis skulle ner till Varberg över dagen för att hämta lite grejer. Så jag kunde åka med han därifrån. Det blev perfekt. Då kunde jag ju hälsa på Geta (Gulla Gubben) Som ju tyvärr inte besökte Roskilde Festivalen 2008. Hoppas på bättring tills nästa år. Det blev att man handla lite skivor i Getas butik. 8a st för 300kr vara en dubbel. Men jag fick det för 200kr eftersom jag varit på festival. Så tycker jag att det borde vara på alla ställen jag handlar efter jag varit på festival. Tyvärr sa dem inte så på netto när jag handla där då jag kom hem. Hehe.
Jaja sedan kom min kompis och hämta mig och till slut kom jag hem. Har ju gått en vecka nu. Men var så grymt sliten och hade mycket att göra förra veckan. Så det är därför det har tagit sin tid med den här rapporten. Grymt jävla lyckad semester hade jag i alla fall. Både Amsterdam, Antwerpen, Gent, Dessel, Graspop och Roskilde var kanon. Endast småsaker som varit lite dåliga för kortare stunder. Men till 99% var det så jäkla bra. Nu är det några veckor kvar tills det är dags för Wacken, lite rundturer till coola städer och sedan Sziget festival. En ny rapport kommer efter dem. Igår bokades även Judas Priest, Heaven & Hell, Motörhead och Testament biljett till San Bernardino spelningen och flyg till LA är också bokat. Så nu blir det ytterligare en resa i sommar. Min ekonomi lär ju nu bli urusel. Hoppas verkligen att jag får lite chans till övertid nu innan jag troligtvis börjar plugga i höst. Hur som helst så är det ju jäkligt kul med Rock ´n Roll och man lever ju bara en gång. Så varför tveka.

Rock Hard/Eric.

You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här