AC/DC, Peace & Love och Roskilde rapport 2009

AC/DC, Peace & Love och Roskilde Rapport 2009-07-09

Då så har jag äntligen tagit tag i att skriva första långa storyn om festivalandet 2009.

Det började egentligen redan den 18e med uppvärmning inför de kommande veckorna. Med Kim Larsen konsert på trädgården. Helt ok konsert. Tyvärr saknade man några sköna Gasolin klassiker. Men annars var låtvalet, konserten och vädret mycket bra. Hade lite funderingar på att stanna i götet tills det var dags för AC/DC först. Men det blev hemfärd på kvällen och svensk midsommarfirande för första gången på fem år för mig. (Brukar annars alltid vara på Graspop eller något under midsommar)

Jaja. Den 21a bar det i alla fall iväg mot GBG och äntligen skulle man få se AC/DC igen. Hade inte sett dem sedan första vändan på Stiff Upper Lip turnen och senast de var på Ullevi hade jag vart tvungen att sälja biljetten pga 40grades feber. Nu hade jag i alla fall äntligen lyckats få tag på en ståplats tack vare en god vän några dagar innan konserten.

Innan man drog mot Ullevi blev det lite öl på Rock Baren. Men sedan drog jag i god tid för att komma längst fram som gick fint. Bullet öppnade och gjorde som vanligt bra ifrån sig. Sedan kom The Answer. Också helt ok. Men lite väl mycket Led Zeppelin kopior kändes det som. Sen efter en studs väntan var det dags. Rock ´n Roll train drog igång och AC/DC kom ut och bjöd på en mycket bra show. Angus håller helt klart godkänd klass fortfarande. Vist lite slitnare var han nog kanske än senas man såg dem. Men absolut inte på något sätt som gjorde att det märktes nämnvärt. Han håller ändå igång mer och röjer mer än samtliga andra rockstarars i hanns ålder får jag nog säga. Mycket imponerande. Tycker hela bandet höll fin form och bjöd på en bra konsert.

Efter konserten bar det av till Rock Baren igen. Träffa två sköna lirare från Sthlm som jag tidigare träffat på Graspop. Så det blev party med dem hela natten. Först på Rock Baren och sedan Sticky Fingers. Sedan drog jag mot centralen och börja vänta in festivalbussen som skulle ta mig mot Borlänge för P&L festival.

När man anlänt till Borlänge så hämta en kompis upp mig och vi åkte sedan hem till hon och hennes sambo i Falun. Grilla, drack lite öl, tog de lugnt och snacka. Fick även en go dusch som blev den sista för ett hyfsat bra tag framöver. Dagen därpå vaknade jag hyfsat tidigt. Sedan blev det frukost och dem drog till sina jobb och jag till festivalen. Väntade med att sätta upp tältet tills några andra kompisar anlänt. Två från Norrköping och en festivalkompis från Fagersta som hade ett riktigt gött partygäng med sig. Fagersta gänget hade också sett till att lyckas få festivalens snyggaste grannar. Två fina blondiner från Götet. Men det var lite dåliga på att supa tyvärr. Men det gjorde inte så mycket. Vi röjde för dem med. Vid vårat camp var det party konstant. Jag såg rätt så många band på P&L. Men när man än kom till campet så var det alltid någon där och bra partaj.

Första bandet jag såg blev Mimikry och det var innan de riktiga festivaldagarna drog igång. Det var väl ett halvroligt band och fint att kunna ta någon öl till samtidigt som man såg. För det skulle sen vissa sig inte vara möjligt. Riktigt dåligt. Men annars bra. Eller just ölen-tälten vill jag ge rätt så mycket kritik till. Ofta var det först 30min för att komma in. Sedan ytterligare 30min för att få köpa och sen ändå inte få ta med sig ölen ut för att se banden man ville se och hade jätte bråttom till pga de dumma systemet. Men jaja. När festivalen sen drog igång på alvar på torsdagen så skulle det ses en väldigt massa band. Jag drog in tidigt för att se de gamla goa Skatepunk bandet ifrån Fagersta. No Fun At All. Hade sett dem en gång tidigare och viste nästan att de inte skulle kunna toppa den konserten. Men det blev riktigt bra även den här gången och en skön moshpit blev det också.

Sedan blev det Lauren Harris. Mer snygg än bra. Men ändå helt ok. Hon får oförtjänt mycket skit. Nästa band var Bullet på största scen. Lite synd att de fick lira så tidigt. Men som vanligt leverera dem och gjorde en bra spelning. Sedan blev det Evergrey de har ju en del bra låtar och var väl helt ok. Det samma med Backyard Babies som jag såg efter Evergrey.

Sen blev det en kort stund i öl-tältet så jag missa tyvärr A-Camp. Sen bar det av för att se Monster Magnet och det var ett bra gig. Länge sedan jag såg dem senast så de var kul att se och en bra spelning.

Sedan blev det en stund i öl-tältet igen med mina två norrköpingskompisar innan vi hade tänkt att gå och se Volbeat. Så blev det dock inte. I öl-tältet träffa vi en trevlig tjej som tipsa om ett bra reegaeband som hette Gentleman. Eftersom jag ändå kunde se Volbeat på Roskilde och sett dem många gånger förr tänkte jag att jag lika gärna kunde se de där Gentleman och jag ongrar mig inte. De var riktigt bra. Sedan blev det en liten stund på Thåström och det var bättre än senast jag såg han på Roskilde. Men orkade inte se hela. Gick mot Mötley i stället. Stod rätt så långt bak. Konserten var väl ok. Men inte mer. Bättre på SRF då de lira där. Man störde sig lite att de inte kunde visa bandet på storbildsskärmarna i stället för myrornas krig. Nån gång visa de i och för sig lite porrfilmsklipp på storbildsskärmarna blandat med diktatorer som var lite småkul. Sedan blev det stenhårt party och ingen sömn hela natten med Fagersta gänget vid campet. Gick in tidigt mot stan morgonen därpå och skulle gå till Systembolaget. Men då jag väl var framme så vände jag. Alkohol fanns ändå vid campet om jag nu ville ha det. Men det tog en bra stund innan jag kom igång på fredagen. Fick lite näsblod och sådan skit också. Men tillslut piggna jag i alla fall till och blev på riktigt kanonhumör och det var tur det men också ganska givet då Gogol Bordello skulle lira. Festivalens bästa band. Hann bara med att se ett band innan GB på fredagen och det var Borlänges eget Sator som gjorde bra ifrån sig men under deras spelning hade jag ännu inte riktigt kommit igång så det var fin uppvärmning. Sen då bar det av i god tid till Gogol Bordello. Kompisarna hade med sin stora fina lila Gogol Bordello flagga in som det vart ett jäkla tjafs med vakterna föra att få med in. Men de gav sig inte och fick till slut in den. Vi mötte upp två polare från Sthlm som åkt enbart för GB och sedan en stund innan bandet drog igång dök det upp mängder av fina GB fans en del helt klädda i lila. En kompis dök upp med lila spikes som han hade varit inne i stan och fixat och sedan drog den gryma showen igång. Kanon från början till slut.

Efter konserten blev det en liten sväng till öl-tältet där vi reda på den tragiska nyheten att Michael Jackson dött. R.I.P.- Michael.

Sen bar det av mot samma scen vi sett GB för att se festivalens nästbästa band och vist blev det så också. Turbonegro och Henk Von Helvete var i mycket fin form. En bra konsert som får max betyg även den av mig.

Just det glömde ju innan att lägga in länken om den klockrena recension Dalarnas tidning skrev om GB giget. Här är den: http://www.dt.se/noje/peacelove/article444394.ece

Efter Turbonegro blev det en sväng till krogen inne i Borlänge. Missa Winnerbäck. Sedan drog vi mot Satyricon. Inga favoriter för mig. Men hade tänkt att se lite. Men eftersom de var försenade och jag trött så sket jag i dem. Såg någon låt med Mando Diao på vägen ut. Men var extremt trött så gav mig och gick och la mig tidigt för en gång skull. Nästa morgon eller tidig natt eller hur man nu sägger var jag pigg och utvilad. Började att festa med de som hade ork i fagersta gänget. Blev väl säkert lite Scatman, Gogol Bordello och annan skön musik på bandaren innan vi begav oss in mot stan för att dra till Systembolaget och Ica mm. Det var en rolig resa. Efter som vädret var kanon och det var väldigt varmt fick en snubbe i fagersta gänget den lysande idén att hoppa ner och lägga sig i frysdisken haha.

På tillbaka vägen hade vi planer på att ta ett dopp i en fontän. Men så blev det aldrig. Blev i stället ännu mera party på campingen. Missa Dia Psalma. Men det gjorde mig inte så mycket. Blev att jag drog in rätt sent till området. Såg inte första bandet förens 18.30 Electric Boys. De gjorde väl helt ok ifrån sig. Men tyckte ändå inte det var så mycket att ha. Längta bara tillbaks till Hanoi Rocks när jag såg dem. Sen bar det av mot scenen där Razorlight skulle lira. Senast jag såg dem för två år sedan var de riktigt bra och så även denna gång. Sedan blev det puben inne i stan igen. Någon låt med Faith No More men sedan gick vi och kolla på Pain. FNM skulle jag ändå kunna se på Roskilde. Men Pain var väl sådär. Kommer inte vara något högprioriterat för mig på Wacken senare i sommar. Men det blev P&L sista band för min del 2009. Sedan drog vi tillbaks till campingen och min kompis som inte hade armband lyckades planka in. Men det var rätt dött på campingen då vi kom tillbaks. En stund senare yra jag bort mig en stund. Sedan när jag kom tillbaks hade tydligen min kompis fått tag på sin kille och de hade precis hunnit dra. Lite tråkigt och klantigt av mig att jag inte var kvar och synd att man inte kunde visa upp bättre partaj. Men det tog en stund innan det kom igång sista natten. Men partaj skulle det bli. Det märkte jag om inte annat morgonen därpå då jag vakna upp och insåg att jag dessutom vaknat upp i fel tält. Ett tält som såg typ lika dant ut. Fick springa mot Camp Fosterställning flaggan där mitt tält låg typ och slänga ihop och packa allt vad jag hade. Springa mot teleladdarna. Snabbt ringa till min kompis och säga att jag var på väg. Springa ut mot vägen. Snabbt fixa en taxi och sedan på stationen kunde man äntligen andas ut. På bussen blev det trevligt och lite lagom partaj. Vi köpte folköl vi första stoppet och höll igång fint på bussen med några trevliga varbergstjejer som vi försökte få med oss till Roskilde utan resultat. Bussen vi skulle med skulle fört till Malmö där vi skulle sova hos en natt innan vi skulle ge oss av mot Roskilde. Men först morgonen därpå innan vi gav oss iväg så såg vi till att inhandla husdjur. En pappegoja hade varit kul. Men det fick bli tre fina guldfiskar och en stor svart fisk. Sedan gav jag och fagerstabon jag lyckats tjata med mig iväg mot Roskilde. Våran kompis vi bott hos kände sig inte helt 100% bra. Så han bestämde sig för att avakta ett tag och åka senare. Som tur var, var det inget alvarligare med honom utan han anlände sen rätt så fort till Roskilde.

Roskilde Festival 2009

Resan till Roskilde från Malmö gick bra förutom att vi blev avslängda en gång från Köpenhamn till Roskilde pga att vi inte hade bokat någon biljett innan som man tydligen skulle vart tvungen till. Men till slut kom vi dit. Det var bara jag som hade biljett men planen med plankning gick fint så ca 10min senare var vi inne båda två och började gå en rätt bra bit mot Sthlms gänget där vi slog upp våra tält. Blev några öl och lite snack med snubbarna där. Tyvärr mycket dålig musik. Men sådant bryr jag mig inte så mycket om så länge det är lite varierat. Tyvärr var det inte det och inte heller partyfaktorn var särskilt hög. Så till slut bestämde jag mig för att plocka ner mitt tält och begav mig lite närmare ingången och skaterampen och det var ett bra val. Nu hade jag nära till mini orange stage och de andra tuffa campen där det var partaj och hög musik dygnet runt. Första kvällen blev det dessutom mycket roligt partajande vid skateboard ramperna och i baren där. Träffa mycket roligt folk både gamla bekanta och nya sköna människor. Det var fullt med folk där och de visade den officiella Roskilde filmen på Storbildsskärmen där. Morgonen därpå blev det en sväng in till George Bodegas. En mycket fin pub som ligger nära tågstationen precis då man kommer in till Roskilde by. Blev några öl och lite snack med stammisarna som alltid hänger där. Sedan blev det bad och jag träffa en kompis från Norge som jag hängde med rätt så mycket med sen under festivalen. Under onsdagen blev det väl ungefär det samma. Bodegas, bad och party, party. Väldigt skönt och uppskattat med den fina sjö och badstrand Roskilde sett till att fixa på campingen. Den var verkligen populär i år då det var så otroligt varmt.

Dagen efter så drog då äntligen festivalen igång. Det hade ju inte direkt varit någon brist på grejer att hitta på tidigare. Man hade ju tom kunnat se lite mindre band lira på campingen bla mini orange stage där jag en av dagarna såg spacerock bandet The Univerzals. De gjorde så bra ifrån sig så jag var tvungen att köpa deras skiva.

Men nu var det alltså dags för att snart kunna se band inne på festivalområdet. Jag och min norska kompis snkacka norsk och svensk TV/Film i väntan på att grindarna skulle slås upp. Sedan blev det till att dra mot Orangestage. Höra välkomsttalet och det glädjande beskedet att de sålt väldigt bra med biljetter. Vi lyssnade någon låt med Petter men sedan begav vi oss mot Pavilion tältet för att se det hyfsat nya norska tjejbandet Katzenjammer. Ett band jag aldrig hört tidigare. Men som verkligen överraskade och jag kommer lätt köpa deras platta. Efter spelningen fick jag min väst och T-shirt signerad av alla fyra bandmedlemmarna. Sedan blev det Volbeat som jag ju missat på P&L pga reggaebandet Gentlemen. Men nu fick jag se dem och de bjöd på en bra konsert från Orangestage inför en väldigt stor publik.

Sedan blev det väl att dra runt en stund på det stora Roskilde området. Köpa käk vid Baldermålet. Köttbullar och potatismos. Missa tyvärr bandet Fucked-up. Som jag i efterhand fick höra skulle varit väldigt bra och verkar vara ett band som hade varit kul att se live. Men i stället blev nästa band MEW. Fullsatt med folk i Arena tältet. Jag klättra upp i trädet precis utanför och såg bra där ifrån. Fast man skulle ju haft en kikare med sig då man var rätt så lång ifrån så man sett lite bättre. Det kanske man skulle fixa tills nästa år. Mew bjöd på en bra konsert och avslutade med sin skönaste låt. Mins inte vad den heter dock.

Efter Mew blev det till att gå tillbaks till campingen för ännu en helnatts partajande och någon gång under denna natt fick jag även höra nyheten som jag bara inte kunde tro var sann. Gogol Bordello skulle komma till Roskilde pga att Lil Waynes hade ställt in. Kunde ju inte bli bättre. En dålig artist ställer in och blir ersatt med ett kanonband.

Dagen därpå kunde man läsa om det i Roskildes egen tidning och de berätta även om det på Roskilde festivalradio. Blev i vanlig ordning en sväng in till Georges Bodegas på morgonen och sedan också bad. Började inte se band för än rätt så sen eftermiddag/tidig kväll. Första bandet jag såg var Faith No More. Såg drygt halva. Men det var väl sådär. Så gick sedan mot Arena tältet och såg Glasvegas vilket jag också tycker var sådär. Sedan blev det ett långt bandtittande uppehåll. Minns inte exakt vad jag gjorde. Antagligen blev det öl, vin eller något annat gött. Kanske en sväng till campingen, Internet tältet eller något sådant. Innan jag begav mig för att se Oasis. Under Oasis träffa jag en trevlig tjej och några kompisar till henne som var från Birmingham. Man hade ju hört mycket dålig kritik om Oasis innan då de lira i Sverige senast. Men jag tycker de bjöd på en bra konsert. Efter Oasis mötte vi upp några polare till henne som kom från Australien. Sedan satt vi och drack öl, vin och snacka tills Nine Inch Nails gick på scen. Sedan hade man ju tänkt sig att man skulle se Amon Amarth. Men så blev det inte. I stället skulle vi tillbaks till mitt tält. Men klantig som man är lyckas man inte hitta det och ändå var jag inte speciellt packad. Hur som helst löste det sig hyfsat till slut ändå. Sen drog vi tillbaks till hennes tält och la oss och sov. Gick upp rätt tidigt morgonen därpå. Vi bestämde att vi kanske skulle träffas senare på dagen. Men så blev det inte. Hon hade ingen mobil eller något heller efter som hon blivit bestulen på både mobil, pass mm på vägen till Roskilde. Jag drog och tog ett tidigt morgondopp. Ensam vid stranden, en sväng in till George Bodegas och snacka med folket där. Sedan blev det en sväng till Roskilde kyrka som var en mycket fin och cool gammal kyrka, en sväng till posten för att skicka i väg en nalle till en tjej som jag träffa förra året då jag var i L.A. Sen köpte jag lila hårfärg och en liter vin innan jag var redo att dra tillbaks för att börja köa till GB. Med lila hår, lila hjärtformade solglasögon och en liter vin med mig in var jag mycket peppad inför spelningen. Till slut släppte de in oss till området längst framför scenen. Vädret var kanon som det vart hela tiden. Men vakterna var bra på att förse oss med vatten och vi hade ett roligt vatten krig med publiken på andra sidan staketet. Sedan drog konserten igång och precis som i Borlänge blev det en kanon konsert. Under ”Start Wearing Purple” slängde jag upp mina lila solglasögon som snubben som lirar dragspel tog på sig. Sen var Roskildes bästa spelning avklarad och då kände man inget annat än att man villa parta stenhårt och ha så kul som möjligt. Så begav mig mot Jack Daniels tältet. Men i stället blev det sen badsjön på campingområdet och en Jack Daniels/Cola där i stället innan jag gick in på området igen. Tyvärr hade jag missat Lily Allen. Men som tur är får jag en ny chans att se henne på Sziget senare i sommar. Blev i stället Parisehjulet. En ny grej för i år. Man fick cykla några min för miljöns skull sedan var det gratis. Riktigt cool grej. Att sitta där 30m uppe i luften och kolla ut över ett fulsmockat Roskilde. Se alla flaggor, ett Slipknott som spelar för en jättepublik. Verkligen en mäktig och cool grej. Sedan blev sista bandet jag skulle se under fredagen halva Pet Shop Boys. Vilket var förvånansvärt bra. Träffa en tjej från Sthlm. Som var där med sina två bröder och ett gött gäng norrmän och australienare de hade med sig. Norrmännen var riktigt schyssta och verkade vara miljonärer hela bunden. Öl och groggar beställdes in i mängde och de bjöd obegränsat och om de råka stampa sönder någon öl av misstag var det inget de bekymra sig över då de ju bara var att köpa nya. Såna lirare är självklart gött att träffa för en fattig svensk. Men efter halva konserten kände jag verkligen hur tröttheten börja slå in på alvar. Hade ju inte sovit något natten innan men ville inte gå och lägga mig. Så bestämde mig för att gå och köpa te så jag förhoppningsvis skulle vakna till. Men tevagnen var inte exakt där den var förra året. Så när jag satte mig ner vid ett bord somnade jag och sen när jag vaknade drog jag tillbaks till tältet och sov en stund. När man vaknade upp var det redan 2009års sista Roskilde dag. Tiden hade gått sjukt fort som vanligt på Roskilde. Drog och bada. Träffa en festivalkompis från Christianstad. Sen drog vi och åkte Parisehjulet. Första gången jag åkte det på dagen. Men det var coolt det också. Sedan blev det öltältet som låg precis bredvid där vi träffa två sköna tjejer från Västerås som var bra på att dricka cider och köra botten upp med oss. Sen begav vi oss mot Orangestage där vi såg Ulf Lundell. Var lite klyven vad jag skulle välja att se Uffe eller Peter Doherty. Men det fick bli Uffe eftersom dem skulle dit och han gjorde väl helt ok ifrån sig. Efter Uffe blev det en lång paus innan man såg nästa band som var Madness. Madness gjorde ett helt ok gig. Tycker de var bättre nu än då jag såg dem senast för två år sedan. Träffa en trevlig norrman som bjöd på öl och snacka skit om att han gärna ville bjuda mig till sin lägenhet i Nis någon gång. Sedan träffa jag även en annan kompis som berätta att han blivit rånad då han sovit på både festivalarmband och mobil mm. Som tur var hade han lyckats få ett nytt band på något sätt. Vi såg väl typ halva Coldplay som jag inte tycker var så mycket att ha. Sedan skulle vi dra till Balder vikingamålet där de under hela festivalen hade lovat en så fin stammis som mig en sån där fin T-shirt som de hade. Men näe då helt plötsligt inte det längre. Blev förbannad och drog till campingen och söp i stället. Lite avslagen stämning. Skulle nog valt att gå ut vid east i stället som jag gjorde förra året för det var där partyt var. Men vid mini orange stage var det partaj som vanlig. Men ändå inte riktigt samma goa ös och lite tråkig och enformig musik. Satte mig och snacka med några roliga tjejer tills det var dags att hämta ut packningen jag lämnat in på förvaringen och bege mig den långa vägen från West side ändå upp tills East slutade där bussarna skulle gå. Var lite flummigt med bussarna innan man väl kom iväg. Sedan bar det i alla fall i väg hemåt eller kanske till Oslo som jag först trodde. Viste att den skulle stanna i GBG och byta chaufför. Men trodde inte jag skulle få ga av där. Så jag hade lite planer på att ringa upp en kompis och dra ut och festa i Oslo på kvällen. Hade ju dessutom köpt fyra flak öl på taxfreen. Så man kanske skulle kunna komma undan hyfsat billigt tänkte jag. Som tur var kunde jag sen gå av i Göteborg och därefter ta mig hem. Skulle ju jobba dagen därpå. Så det var en väldig tur att det inte blev någon Oslo egentligen. Var en tuff dag på jobbet på tisdagen. Men det funkade.

Nu idag (fredag) och igår så har jag varit hemma från jobbet. Men nästa vecka och framöver tänkte jag ta tag i det och börja jobba stenhårt igen så jag har råd med nya äventyr.

Förmodligen blir det Metallica och The Cult mm på Sonisphere nästa lördag. Isåfall skriver jag en rapport om det också då jag varit på det. Annars blir nästa grej Headbangers Open Air, Hamburg och Wacken om två veckor och det kommer det också skrivas om då jag kommer hem från den resan.

Så då var det äntligen färdigskrivet.

Gogol Bordello recension Roskilde: http://soundvenue.com/live-anmeldelser/2009/07/04/gogol-bordello--fuldfed-erstatning

Med vänlig hälsning/Long Live Rock ´n Roll

You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här