Spel och musik

I tv- och datorspel, precis som i filmer, spelar musiken en viktig roll, men är ofta underskattad. Egentligen blir film- eller spelupplevelsen radikalt annorlunda beroende på vad det är för musik man hör. Jag har aldrig varit en äkta spelnörd, och har inte så bra koll på dagens utbud, men i de spel jag tyckt mest om har musiken ofta varit en avgörande faktor.

Jag var länge avigt inställd till så kallad "blipblop-musik", men på sistone har jag insett hur mycket jag gillar 8-bitsljudet, och i fallet med gamla PC-spel, midi-ljudet. Musiken i Wolfenstein 3D, Doom och inte minst Commander Keen (alla komponerade av Bobby Prince, visade det sig när jag googlade runt häromdagen) är inte bara barndomsminnen för mig, utan ofta riktigt bra musik. I ännu ett av det tidiga 90-talets spel, Syndicate, bildar den olycksbådande musiken en perfekt dystopisk enhet med de mörka miljöerna och ondsinta uppdragen. Bland mina senare favoriter finns Monkey Island 3 och 4 samt den geniala Grim Fandango med sitt bop-jazz-färgade soundtrack spelat av riktiga musiker (som för övrigt går att ladda ner här).

Det är roligt när TV-spelsljud blandas med mer konventionell musik, som på Patrick Wolfs Lycantrophy, eller på Dizzee Rascals första skiva. Kungliga Filharmonikerna hade i höstas en konsert med musik från bl.a. World of Warcraft, Silent Hill och Final Fantasy (som jag dock inte spelat). Tyvärr med alldeles för höga priser för genomsnittsstudenten - men spännande i alla fall. Festivalaktuella Tool var påtänkta för Doom 3-soundtracket, men det rann ut i sanden - kanske var de för dyra.

Det vore roligt med fler sådana möten mellan musikvärlden och spelvärlden, även för en som knappt spelar alls. Jag hade velat se ett spel med musik av Radiohead, Venetian Snares eller kanske av något helt otippat band, oavsett genre. Men det finns mycket spelmusik att utforska redan nu. Några tips?

You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här


Hitta ett jobb hos LeoVegas