Sziget Festivalrapport 2009

Ja då var mitt 4e Sziget över och det var kanon lyckat från början till slut. Inte alls något sådant jobbigt strul som förra året med kompisar som svek och ett elände att ta sig hem och sådant.
Här kommer ännu en mycket händelserik och lyckad festivalrapport från mig. Där många bra band sågs, många upplevelser och minnen med gamla och nya kompisar och en massa annat skoj som hände.

Resan till Sziget 2009 började för mig Lördagen den 8e augusti. Tog mig till Landvette med buss. Sedan bar det av med direktflyg till Ungern med Ungerst flyg. Avnjöt det första Ungerska rödvinet på flyget och läste om Ungerska turistgrejer i flygtidningen på planet och var mycket laddat för ännu ett Sziget. Väl framme så tog jag taxi från flygplatsen in till stan det där var tänkt att mina kompisar senare skulle bo. Väl där så visade det sig att det skulle vara svårare att hitta ett billigare hotell än väntat. Det var rätt uppbokat pga att Sziget snart skulle vara och Taxichauffören som jag fråga om ett billigt hotell kunde värdelös engelska så vist han skulle köra mig till ett billigt hotell. Men väl där så var det 600kr det kosta. Men efter jag varit på två till billiga hotell som var fullbokade så lyckades jag till slut att hitta en plats i ett åtta beds rum i alla fall för en natt. Sedan blev det till att softa lite. Kolla lite Internet. Skicka ett mail hem och säga att det var ok. Dra ut och köpa några öl och sedan ta det lugnt och en dusch på hotellet innan det var dags att ge sig ut för en liten koll i Budapest. Gick ut en sväng. Gick förbi en porrbutik där jag fråga dem om de viste om någon bra rockklubb i närheten och de peka mot en väldigt nära som visa sig vara en riktigt cool rockabilly pub. En otrolig Elvis samling hade de tre bröderna som hade puben i colla prylar på väggarna. Det var en trevlig kväll. Inte mycket folk på puben. Men snacka med han som ägde det och han var schysst och bjöd på jäger och snacka musik. Kom tillbaks rätt så tidigt till mitt hotell där jag träffade tre schyssta brittiska tjejer som hade tänkt att dra iväg till ett coolt ställe och det gjorde vi. Jag, Luci, Holly and Tacca. Och det blev en mycket rolig natt. Dagen därpå besökte jag dem i rummet jämte där de bodde och tacka för en rolig partynatt med dem och sedan gick vi till receptionen och checka ut efter en stund eftersom de inte hade ledig rum för fler nätter. Som tur var som jag var ovetande av innan så kunde man komma in på Sziget redan på söndagen om man betala 150kr extra så det gjorde vi och fick bra tältplatser där jag bott de senaste två åren tidigare. Vi slog upp våra tält och blev grannar med tre sköna holländska snubbar. Dagen därpå kom det fler kompisar till de brittiska tjejerna men då var jag borta nästan hela dagen. Hade först tänkt att dra att kolla in någon cool gruva där man kunde klättra som lät riktigt ball. Men tyvärr var den enda stängda dagen i veckan just måndag. Så det blev inget med det. Tänkte att det skulle få bli wakeboarding i stället. Men inte heller det blev det något av med då vattenståndet i Donau var för högt. I stället blev det ett riktigt schyst bad på ett riktigt lyxbadus: Galértbath som inte var helt fel det heller. Sedan ringde jag mina kompisar från Stockholm. Träffa dem i deras mycket fina lägenhet de fixat och sedan blev det en mycket lyckad och rolig utekväll med dem. En massa kareoke sjöngs. Bla Beatles – Obladi Bblada, Abba – Mamma Mia och Status Que – Rock´n Roll over the world. Sedan gjorde jag ett skarpt försök att leta reda på Amigo (Rocka Billy puben) som jag gärna ville visa dem. Men med mitt misslyckade lokalsinne så lyckades jag aldrig även fast jag vet att vi var riktigt nära. Så det blev till att vandra hela vägen hem igen. Väl inne på festivalen blev man bemött av sinna underbara brittiskor och det blev partaj med dem en stund innan vi somnade i en av holländarnas tält som inte var där. Dagen därpå.

Skulle många bra band ses och några nya riktigt bra skulle upptäckas. Hade väl snackat lite med de brittiska brudarna om att jag skulle dra och se Snow Patrol med dem och möta upp men då Jarri gav beskrivningen typ samma stil som coldplay lät mer det band som han tipsa om som spela samma tid på World Music stage Oi Va Voi mycket mer intressanta och det valet är inget jag ångrar. Ett mycket bra band. Det var verkligen en bra konsert med bra musiker. Ett band som jag helt klart ska kolla upp mer av och gärna ser igen. Efter det blev det att bege sig tillbaks mot vinbaren och Mainstage där vi mötte upp de andra. En helt ok konsert. Hade ju missat Lily Allen på Roskilde och det hade grämt mig lite så det var kul att äntligen få se henne och det var bra. Men det slog inte Oi Va Voi. Sen blev det Backyard Babies. Inget favoritband eller så för mig. Men go partyrock är det ju och det var en bra konsert och i fyllets rus fick jag den lysande iden att slänga upp mitt körkort på scen för att de kanske skulle se att jag var svensk och välkommna mig på efterpartaj eller något. Hehe vet inte hur jag tänkte. De såg de aldrig. Hade spänt fast det i en tom ölburk jag slängde upp i öppningen som vakten sparka bort direkt. Men som tur var fick jag i alla fall tillbaks det efteråt. Sedan blev det party, PARYT,!!!. Minns inte exakt vad. Men antagligen vinbaren, Karekoern, Afterpartytent eller något annat roligt ställe.

Torsdagen började tidigt som vanligt dra runt på de gigantiska Sziget området upptäcka mycket kul. Sedan ett bad i Donau, öl i lokalbaren (den närmast vårat tältområde) Sedan tog man sig mot Mainstage för att möta upp Stockholmarna och se en bra konsert med många coola tolkningar av oväntade covers. The Ting Tings körde en hel del fräcka låtar. Bla Sex Pistols och Dead Kennedys-To drunk to Fuck. Efter det blev det Die Toten Hosen som var mycket bra. Kareoke då jag sjöng Enter Sadman med mina två Holländska kompisar, öl, öl, öl, Fat Boy Slim (Mycket cool konsert) Öl och hårt partaj så man blev mycket trött tills Kalapács. Men dit tog man sig men var väl väldigt seg och hängig. Men bra var de som vanligt. Får hoppas att jag har mer krafter att röja till dem nästa år. För de lär väl antagligen lira då igen som vanligt får vi hoppas. Sedan bar det av mot Burn Party tent för att kolla in någon DJ som tydligen skulle vara en av världens bästa. Men eftersom det var som en bastu i tältet där han lira gick jag raka vägen till utgången och la mig ute vila och däcka i stället. Vakna upp utan hatten jag köpt. En riktigt billig så var väl ingen större förlust. Men lite störande ändå. Gick vidare en sväng träffa några finnländska finskar och finskor som var mycket trevliga som jag partajade vidare med. Innan jag tills slut lyckades ta mig tillbaks till mitt tält.

Fredag: Fick påminelse sms av min kompis Jarri om att jag inte skulle missa bandet Haydamarky. Vilket jag nu inte hade gjort med det var tacksamt ändå. Vi bestämde träff vi vinbaren. Innan banden började på fredagen Haydamarky börja 03. Drog jag en sväng in till stan. Hitta ett riktigt schysst ungerst lokalhak. Köpte en rolig peruk, en gosedjursgroda, en vodka och en torta till en av UK tjejerna som fyllt år. Haydamarky var riktigt coolt. De hade en enorm spelglädje, bjöd på en bra show, fick med sig publiken och bjöd även på en mycket bra covers Motörhead´s – Ace of Spade. Dagen fortsatte med partaj i vinbaren, partaj, The Prodigy, Gipsyten spelning mm. Ännu en lyckad dag på Sziget var över. Denna natt var en av få jag gick och la mig hyfsat didigt. Typ vid två, tre tror jag.

Lördag:
Men då vakna jag också riktigt tidigt sen. Så morgonen därpå blev det först en Café med min granne Dan. Sedan en Smirnof Ice, Absint groggad med citron fanta, Smirnof Ice igen och sen Jack och Cola så det var ett jäkla morgonpartaj den morgonen för min del. Hade en underbart rolig morgon med britterna nere vid stranden. Badade, kastade macka-sten, monade för turistbåtana och hade en mycket rolig CP-fylla.
Sedan blev det till att dra mot mainstage. UK band dagen där. Bara brittiska band. Var väl egentligen inte så mycket jag hade koll på av banden förutom Placebo som inte lirade föräns 22.00. Men hade en mycket trevlig dag ändå. Drog runt och testa på en massa skoj. Jag och Sofi och Sebastian. Kompisar till min gamle Sziget kompis. Testade på linbanan. Testade den för två år sedan men den var fortfarande lika rolig. Sedan blev det tävling mm som vi vann lite småroliga prylar på och sådant innan vi drog tillbaks till vinbaren bredvid mainstage. Som blivit lite utav en av våra mötesplatser på Sziget. Sedan var Placebo och det var bra. Men efter det blev det tillbakagång till tältet med en av de brittiska tjejerna.

Söndag: Tragiskt nog redan sista dagen på festivalen. En vecka går så sjukt fort. Tre granntjejer hade tyvärr redan lämnat pg av att de vart ute i så sen tid så deras flyg skulle blivigt för dyrt annaars. Men Söndagen skulle visa sig bli riktigt bra även den och även en av de absolut bästa konserterna skulle avverkas denna dag. Drog in tidigt till mina polare inne i Budapest och mötte upp dem på söndagen. Satt hemma i deras fina lägenhet de hyrt förfesta lite innan vi drog mot Sziget mainstage för Disco Ensemble och därefter Danko Jones. Sedan blev det en sväng till tältet. Snacka med alla grannar och allt folk som var där. Dra snabbt mot Internet tältet för att överföra pengar med Internet dosan. Stressa och tappa bort den men springa mot Offspring kom dit då andra låten precis börjat. Bra konsert. Men kanske inte så bra man hoppats på. Sedan blev det lite rundvandring på ön igen. Det var mycket man ville hinna med sista dagen, lite shoping och sådant, en sväng till tältet. Faith No Moore lira. Men de såg jag inte mycket av. Redan sett lite ett par gånger av tidigare i sommar och inte riktigt min grej. Men sen var det rätt som det var redan dags för Turbonegro och vi var sena dit. Tiden hade gått så otroligt fort. Tyvärr missa vi väl tyvärr ett par låtar i början. Men det var inte värre än att jag kunde ta mig allra längst fram. Henk Von Helvete och bandet var sig likt. Bra på att skämta, underhålla publiken och bjuda på en bra konsert. Det blev sista bandet jag såg. Kompisarna som bodde in i stan drog tydligen tillbaks rätt snabbt efter TN fick jag reda på några timmar senare på SMS. Hittade ingen jag kände direkt efter TN konserten så drog till stället mitt emot Kareoke baren där de nu var kareoke. Så då skrev jag upp mig där på Fleetwood Mac – Go Your Own Way. Tog en bra stund innan man fick sjunga. Så man hann med några drinkar. Men bra blev det också sen. Sedan drog jag till HVG baren igen där jag mötte upp Robert och Patrick mina vänner från Holland. Sen blev det partaj hela natten lång mycket rolig avslutnign på Sziget i Afterparty tältet innan jag drog och packa ner mitt tält för att dra mig in mot Budapest. Väl vid mitt tält så låg det en fin liten Brittisk flagga med texten ”Eric we love you” på. Mina grannar hade tyvärr redan lämnat. Men dem kommer jag garanterat att se igen förhoppningsvis redan i höst i London eller Wales då Motörhead lirar. Sedan blev det i alla fall gång mot utvägen. Taxi in till stan mot kompisarnas lägenhet. Säga hejdå till dem och sedan blev det några timmars mycket gött bad innan det var dags att ta en taxi till flygplatsen där det blev några timmars mycket seg väntan innan planet kom.

Hemresan och allt gick mycket bra detta år. Ingen liftning och strul. På kvällen mötte min kära familj upp mig och vi drog ut och käka god mat på fin restaurang. Sedan åkte man hem tog en dusch och gick och la sig. Nu är man tillbaks till jobbet igen och festivalsommaren är nästan över för den här sommaren. Men en liten festival blir det till.
Den här helgen blir det förmodligen kräftfiske. Men helgen efter det ska Saxon, Bullet, Crucified Barbara, Hardcore Superstar mfl ses. Endagars. Men bra lär det bli både med bra band och vänner. Blir säkert en liten mini festivalrapport även efter det.

Rock hard/ Long Live Rock ´n Roll

You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här