Mera Sziget!

Bättre sent än aldrig – här kommer min festivalrapport från min åttonde Sziget-festival i Budapest, Ungern. Ni kanske har läst ”Longliverocknroll”s rapport här redan.
Den största skillnaden är väl att han campar på festivalen, medans jag och mina vänner bor i lägenheter och hotell inne i stan. Då kör vi!
På morgonen MÅNDAGen den 10:e augusti, så tog jag och min tjej Mia flygbussen ut till Arlanda, där vi mötte upp fyra till som skulle med. Norwegian-flyget, som vi hade bokat i god tid för ca 1000 kr t.o.retur gick i tid, och vi landade i Budapest och där stod vår taxi till lägenheten (som ingick i lgh-priset) och väntade. Det var första gången på mina åtta år som jag skulle bo på Buda-sidan av floden, dvs den västra sidan. Vi bodde snett mittemot Gellert-badet med lite utsikt över Donau också! Lägenheten var fantastiskt fin, 170 m2 med stora, ljusa rum och ett modernt kök och badrum med allt vi kunde önska. Av oss sex som anlände till Budapest den här dagen, så bodde bara fyra av oss i lägenheten, men vi skulle bli sex stycken då två till skulle anlända på tisdagen. Danne och Cicki hade en egen lägenhet på Pest-sidan.
Lägenheten för hela veckan gick på 750 Euro, dvs 125 Euro var, väldigt överkomligt för en så fin lägenhet med topp-läge.
När vi hade installerat oss, så gick vi över gatan och åt en god middag på en ute-servering där.
Longliverocknroll, alias Eric ringde, och anslöt sig till oss efter en stund. Vi tog en promenad och kollade in omgivningarna, och tog oss till en mat-affär där vi köpte lite att ha i kylen, både ät o drickbart!
Så gick vi tillbaka till lägenheten, drack några öl, och så tog vi taxi till Morrisons, ett coolt ställe, där vi blev kvar sent. Bra drag med mycket folk och rolig karaoke!
Vi försökte hitta till en pub som Eric ville visa oss, men vi hittade den aldrig, så vi blev sega och tog taxi hem.
På TISDAGen sov vi ut först, sen anlände Stoffe och Sofie, så nu var alla samlade! Åt frukost, och så gick vi över floden till den fina saluhallen. Gick därefter längs gågatan Vaci Utca och tittade i affärer. Sedan åkte vi till Westend Center, central-europas största shopping-center, där vi tillbringade några timmar, och där vi också passade på att äta.
Vecko-kort på kollektiv-trafiken införskaffades för ca 175 kr, och så tog vi oss hem för att softa ett tag.
Danne och Cicki var på väg till jordnöts-baren (For sale pub) där man får äta så mycket jordnötter (oskalade) man orkar, och skalen kastar man på på golvet, som också är fullt av halm, en väldigt mysig pub. Jag och Camilla var de enda som orkade möta upp dom, men det blev en väldigt lugn kväll ändå.
ONSDAG – Mia och Camilla började med att gå till Gellert och bada, och det var visst superfint! Sedan tog vi spårvagn och pendeltåg till festivalen – äntligen!!!
Bytte in biljetterna (120 Euro) till armband, och så gick vi över bron till den härliga Sziget-festival-ön, som man skulle vistas på en hel del några dagar framöver!
Vi kom in lagom så vi hann se första akten på stora scenen, IAMX, engelsk schysst pop, och sen var det Nouvelle Vague med sina punk och new wave-tolkningar i bossanova-takt, coolt!
Vi satt i vin-baren med fin utsikt över scenen. Vi brukar sitta där, även fast vi mest dricker öl, för att man ser så bra därifrån, och det har blivit en samlingspunkt, och vi träffade Eric här idag också! Spanska Ska-P drog igång på stora scenen, och då blev det rejält drag!
Sedan var det dags för Snow Patrol, som min tjej Mia ville se, men jag ville hellre se Oi Va Voi från England, på world-scenen, så det gick vi på, Eric och jag och det var otroligt bra!
Camilla och Sophie anslöt också på slutet!
Sedan tillbaka till stora och kolla in Lily Allen, och hon var riktigt bra och rolig!
Sedan till rock-tältet för att kolla på svenskt, Backyard Babies, och de skötte sig alldeles förträffligt! Det är alltid lite speciellt att se svenska band utomlands, och se hur folk från hela världen diggar! Sedan efter T-shirt-köp och mat, så kände sig alla nöjda och klara att åka hem för natten. Så taxi för en hundring till lägenheten, dvs 25 kr var. Taxi åker vi alltid hem, eftersom det är så smidigt och billigt.
På TORSDAGen åkte jag och Stoffe och Sofie in lite tidigare för att kolla in grejjer på festivalen innan musiken började. Kollade in japansk samuraj-show, fick mitt foto taget med Barack Obama (ett foto i naturlig storlek av papp). Efter ett par timmar fick jag komma och hämta det – inramat och allt – och gratis! Mycket gratis på denna härliga festival!
Rumänska Miss Platnum var först på stora denna dag, lät som en Madonna från öst, ungefär!
The Ting Tings fortsatte med sin engelska pop, och så var det tyska punkarna Die Toten Hosen, bra drag! Innan Bloc Party började, så drog jag, Danne och Cicki iväg, och gick runt på lite olika ställen, bland annat rock-tältet där vi såg utmärkta Subscribe från Ungern. Jack Daniels- området, och world-scenen samt Blues-scenen.
Fatboy Slim hörde jag bara i bakgrunden från stora scenen senare för vi gick och tittade på Parno Graszt, härlig romsk musik! Sedan satt vi i baren utanför ett tag, där dom spelade väldigt bra musik. Sedan gick vi och såg La Fura dels Baus, en otroligt häftig Open-Air föreställning – svårt att förklara vad det egentligen var, men ett tag hängde det 40 vit-klädda människor i en rektangel 40 meter upp i luften, och ett tag sprang dom i ett ekorrhjul…fyrverkeri avslutade den briljanta showen! Vi tog oss hem så småningom med taxi som vanligt…
FREDAG, och idag skulle fem kompisar till från Stockholm ansluta sig!
Efter att ha sovit ut, ätit frukost, softat, och tagit en öl, så tog vi spårvagnen och sedan tåget till området. Praktiskt med hållplats precis utanför porten!
Eric mötte vi i vinbaren som vanligt, och Haydamaky från Ukraina öppnade dagen på ett frejdigt sätt med sin kosack-rock, väldigt häftigt!
Sedan var det Jet från Australien, mycket australiensare i publiken, och dom var mycket bra!
Sedan gick vi och såg ett lokalt band på en mindre scen som var bra, och så fick jag mess om att mina fem nyanända kompisar skulle komma till festivalen först på lördagen – tråkigt och väldigt märkligt…nåja, våran dag fortsatte med Primal Scream, som tyvärr var en besvikelse, sångaren verkade befinna sig i sin egen lilla värld, han sjöng bedrövligt…
Sedan var vi ute på området och snurrade några timmar, skippade Pendulum och Prodigy, var vid mysiga World-scenen ett tag. Hamnade till slut vid Blues scenen där ett utmärkt band (Blues Floor) spelade schyssta covers av bland annat Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix och Janis Joplin. Vid tre-tiden drog vi hemåt.
LÖRDAG, äntligen skulle mina sega kompisar komma ut till festivalen!
Vi kom ut lagom till The subways, ett av de bättre brittiska nya banden, och de skötte sig fint! När Editors spelade, så dök äntligen mina fem kvarvarande kompisar upp, superkul att se dom igen! Det blev förstås mycket skålande och babblande! Klaxons skippade vi, och drog i stället till World där Woven Hand skulle spela. Jag och Mia stod längst fram ett tag, men spelningen var ganska seg, speciellt då de delade den med en Ungersk folkmusik ensembel. Så vi gick tillbaka till de andra och festade i stället! Manic Street Preachers ville vi dock inte missa, och det var en väldigt bra spelning! Efter detta var det Placebo, men de var inte riktigt så bra som vi hade hoppats, så vi gick via Blues till amfi-teatern där Al Di Meola spelade.
Mysigt att sitta i gräset och lyssna, men eftersom alla hade så mycket att prata om så var det ett himla tjatter, så man hörde inte så mycket…!
Efter detta gick vi till rock och kollade lite på Australiska Expatriate, så på A38 scenen intill kollade vi lite på franska Babylon Circus. Så klockan ett var det Jamie Winchester, en mycket bra pop-rockare från Ungern – kanon!
Sedan blev det till att köpa Pizza-slice och så småningom bege sig hemåt.
SÖNDAG – sista festival-dagen, så blev man väckt av Eric som pratade högt i vårat kök – vad i allsin dar gjorde han där? Han hade fått ett ryck, och ville hälsa på oss bara, och eftersom han knappt sover när det är festival, så tyckte han att nu passade bra!
Vi andra åt lite frukost, och softade innan det var dags att bege sig till ön en sista gång.
Idag inledde Finska Disco Ensemble på stora scenen. Har sett dom förut, och de håller en väldigt hög kvalitet live, och så även denna gång! Jag och Mia stod långt fram då, och när Turbo, det Ungerska kanon-bandet skulle spela så stod vi längst fram, och de var verkligen kanon live! Tillbaka till stora och Danko Jones, och han var bra, som alltid, roligt mellan-snack förstås. Sedan skulle Maximo Park spela, men vi tog oss till World där en av Reggaens främsta, Tiken Jah Fakoly skulle spela, och det var väldigt bra!
Sedan tillbaka till World där vi hann höra de sista låtarna med Offspring, och det lät ju helt OK. Då först så träffade vi ”de sega fem” igen, som var ännu senare in på området än dagen före. Faith No More drog igång, och det lät väldigt bra, precis som i Borlänge en dryg månad tidigare! Mot slutet av spelningen så drog vi oss mot Rock-scenen där Turbonegro spelade. Vi orkade inte ta oss så långt fram, och då ljudet var lite kasst långt bak, så tog vi en öl utanför i stället. Jag följde med och visade vägen till Taxi för två kompisar som annars skulle gått vilse på det enorma området, och jag kände mig då själv så seg, så jag frågade om någon annan skulle hem, så jag delade taxi med Stoffe och Sofie. Sziget 2009 var över för den här gången, men vi ses säkert nästa år igen!
På MÅNDAGs-morgonen så var det bara att packa ihop och åka ut till flygplatsen, och hemma igen var vi på måndags-eftermiddagen, möra men lyckliga med många härliga minnen! Haka på nästa år vet ja!

You must be logged in to comment on blogs! Inte registrerad? Du kan göra det här